Har du haft indbrud i butikken? Det skal du gøre

Det er med sikkerhed en butik-og virksomhedsejer største mareridt; indbrud. Uanset hvor grundig du er med forsikring og sikkerhed, kan uheldet desværre opstå. Der ses lige nu et stigende antal af indbrud hos virksomheder, og det er derfor vigtigt, at du er godt rustet, hvis din butik er den næste, der står for skud. Har du haft indbrud i butikken? Så læs med herunder, hvor du får en komplet guide til, præcis hvad du skal gøre.

Ring 114

Det første du skal gøre, når du har haft indbrud, er at ringe 114, og kontakte politiet. Dette gælder uanset, hvor markant indbruddet er. Er gerningsmanden stadig til stede i forretningen, er det vigtigt, at du ikke panikker, men i stedet ringer 112 direkte til politiet. Vurderes det, at der er tale om et større indbrud, vil politiet med stor sandsynlighed besøge butikken hurtigst muligt for at vurdere skaderne samt kriminaliteten. Det er vigtigt, at du ikke rydder op, eller piller ved noget, inden politiet ankommer. Der kan nemlig være forskellige spor, som skal være intakte. Vigtige spor i en indbrudssag kan eksempelvis være fingeraftryk fra gerningsmanden.

Skift alle låse

Når politiet har vurderet skaderne, kan du begynde at overveje den langsigtede plan. Du ønsker selvfølgelig ikke, at der kommer indbrud endnu en gang. Derfor skal du så hurtigt som muligt udskifte alle dine låse. Dette kan i forvejen blive nødvendigt, hvis det er gennem disse, at gerningsmanden er kommet ind. Du skal ikke kun skifte de udvendige låse til eksempelvis butikkens hoved-og bagdør, men du skal også skifte de indvendige låse. Indbrudstyve er ikke dumme, og de vil med høj sandsynlighed komme igen, hvis de vurderer, at butikken er let at indtrænge. Det er altså vigtigt, at du skifter dine låse! Har du forretning i Haslev, kan du kontakte haslev låsesmed efter indbruddet.

Kontakt forsikringsselskabet

Nu er alt det praktiske klaret. Så langt, så godt! Det næste du skal gøre, er at kontakte forsikringsselskabet. Dette gælder uanset, hvor meget der er stjålet for. Du kan som butiksejer få alle produktværdier refunderet, hvis der er bevis for, at der er begået indbrud. Du skal altså som udgangspunkt ikke bekymre dig for det økonomiske aspekt, hvis du oplever indbrud i din forretning! Er der blevet stjålet penge fra enten kassen eller pengeskabet, skal du tjekke din optællingsbon. Denne vil fortælle dig, hvor mange penge, der var i kassen forinden indbruddet. Dette beløb skal ligeledes erstattes af forsikringsselskabet.